تبلیغات
انجمن آلزایمر خیریه امام جواد (ع) - سالمندان اراک
 
 
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی ، خوش آمدید به سایت انجمن آلزایمراستان مرکزی . لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما را در بهتر شدن كیفیت مطالب یاری کنید.
 
 
سالمندان اراک
نوشته شده در سه شنبه 28 بهمن 1393
ساعت : 08:02 ب.ظ
نویسنده : محمود زارعی
چالشهای پیش رو
مقدمه

   در سال 1985حدود 290 میلیون  فرد بالای 65 سال در كل جهان زندگی میكردند كه این تعداد در سال 1998 به 415 میلیون نفر رسید.در كشور ژاپن كه پیرترین جمعیت را در جهان دارد تا سال 2020  جمعیت سالمندش به 25 % كل جمعیتش خواهد رسید. این روند افزایش جمعیت سالمند در ایران نیز مشاهده می گردد. در طی 15 سال گذشته نشان داده شده است كه جمعیت ایران بسرعت به سمت پیر شدن پیش    میرود و در آینده جمعیت بزرگی را به خود اختصاص خواهد داد(شكل 1و2و3 ).با وجودی كه جمعیت ما در حال حاضر جوان می باشد ولی این جمعیت به سرعت به سمت پیری خواهد رفت و در صورت عدم برنامه ریزی صحیح در 50 سال آینده به معضلی غیر قابل حل تبدیل خواهد گردید. این تغییرات را  به دو علت عمده زیر مربوط میدانند :

1-      افزایش امید به زندگی در اغلب كشورها

2-      كاهش در نرخ  زاد و ولد

 


   درصد جمعیت بالای 65 سال در جهان در شكلهای 4و5 بر اساس منطقه جغرافیایی و در آمد نشان داده شده است . نسبت سرباری پیری در سال 75 در ایران  یعنی نسبت جمعیت 65 سال و به بالا به جمعیت 64-15 برابر 7/7 % می باشد .

     در كشورهای توسعه یافته جمعیت سالمند بزرگترین بخش جمعیتی را به خود اختصاص می دهد لذا این كشورها برنامه ریزیهای خود را در جهت مسائل سالمندان در خصوص اسكان و سلامت و سرویسهای اجتماعی و حمل و نقل سالمندان را با دو نگرش تامین می نماید :

1-      درگیری مستقیم سالمندان در اجتماعشان منجر به احساس رضایت از زندگیشان شده است.از طرفی قوانینی در جهت ساخت منازل تك نفردر مناطقی خاص با توسعه مراقبتهای community- base و سیستمهای حمل و نقل كه به خوبی در دسترس سالمندان با هر درجه از ناتوانی وضع گردیده است. .

2-      گروه دیگر عقیده دارند كه سالمند نیازمند به ساخت محیطی هستند كه یسته به نیازهایشان ساخته شده باشد . بر اساس این نظریه “senior only communities “ با سرویسهای اجتماعی و سلامتی و حمل و نقل خاص  ساخته  شد.

   در همین حین مؤسسات آموزشی فامیلی و قانونی و سیاسی و اكونومیك به آرامی تغییراتی را در جهت نیاز سالمندان انجام داده اند . كلیه سرویسها تمهیداتی را بر اساس وضعیت سالمندان اتخاذ نمودهاند از جمله مراقبت بهداشتی و سرویسهای مراقبت در طول روز و تهیه غذا وكمك در كارهای روزانه مانند نظافت منزل و مراقبتهای فردی.

   در حال حاضر كلیه مؤسسات لازم است خدمات خود را  با نظرات  سالمندان به عنوان بخش بزرگی از جامعه به عنوان مصرف كننده و رای دهنده تطبیق دهند . ذكر گردیده است كه مؤسسات خدماتی كه به نیازهای سالمندان توجه نداشته باشد امكان  پیشرفت كافی را نخواهند داشت.

   در ایران سیاستهای نگهداری سالمند بر پایه نگهداری در خانواده بوده و بر این مسئله تاكید می نماید.شرط سپردن سالمند به خانه سالمندان معلولیت می باشد كه در قانون تاسیس مراكز سالمندی ذكر شده است.با توجه به بدتر شدن وضعیت اقتصادی خانوارها لذا نیازهای سالمندان در خانوارها اولویت نداشته و وضعیت سالمندان در خانوارها رفته رفته بدتر می شود. حتی در خصوص سالمندانی كه درامد مكفی دارند نیز این منابع بعضا در هزینه های جاری خانواری كه در آن سكونت دارند مصرف گردیده و به نظر می رسد خشونت در صرف منابع مالی سالمندان به نفع فرزندان به وقوع می پیوندد (تهدید فیزیكی و روحی)  البته مطالعه ای در این خصوص بدست نیامده است.

   لازم به ذكر است كه در حال حاضر هیچ مركز نیمه وقت مراقبت از سالمند در تهران موجود نبوده و تنها یك مركز خدمات تفریحی سالمندان در منطقه شهرداری 7 تهران موجود می باشد. قوانین و محدودیتهای دست و پا گیر در تاسیس چنین مراكزی به همراه وضعیت معیشتی پایین سالمندان  و نبود كمكهای دولتی و اینكه اغلب سالمندان تحت پوشش بیمه نبوده و اگر بیمه هم باشند چنین خدماتی تحت پوشش بیمه ها قرار نمی گیرد  تاسیس چنین مراكزی  توجیه اقتصادی نداشته و مقرون به صرفه نمی باشد لذا به طور خصوصی             سرمایه گداری بر آن صورت نمی گیرد.(در بخش بعدی به این مسئله خواهیم پرداخت ).تنها یك مركز خصوصی روزانه سالمندان در جهت مراقبت نیمه وقت سالمندان احداث گردیده بود كه به علت عدم كارایی اقتصادی به تعطیلی كشیده شد.

     در مطالعاتی در كانادا و آمریكا نشان داده شده است كه با وجودی كه شركت در برنامه های مراكز روزانه باعث افزایش مشاركت  و وضعیت فونكسیونل سالمند نشده است ولی 66% موارد اظهار نموده اند كه احساس تنهایی و50% موارد احساس اضطراب و افسردگیشان كاهش یافته است از طرفی افراد خانواده كه در گیر مراقبت از این افراد می باشند نیز از فرصتی كه بدست می آورند خشنود بودند. در یك بررسی نیز سالمندان ذكر نموده اند كه كاری برای انجام دارند و از یكنواخت شدن زندگی جلوگیری می شود.

 

مراكز ارائه خدمات به سالمندان
    در ایران مراكز نگهداری سالمندان فقط به صورت شبانه روزی موجود می باشد.البته مجوز تاسیس مراكز روزانه مراقبت به سالمندان معلول داده می شود (توجه فرمایید فقط سالمندان معلول )ولی بعلت نداشتن صرفه اقتصادی تنها مركز روزانه سالمندان خصوصی (دولتی وجود ندارد ) تعطیل گردیده است. الزاما این چنین مراكزی بدون حمایتهای دولتی قادر به ادامه بقاء نمی باشند.
در كشور ژاپن 670 مركز رفاهی جهت سالمندان فعالیت می نمایند. 
مركزی با نام Haringay حدود 610 نفر را تحت پوشش خدمات مراقبتهای طولانی مدت در منزل و 1250 نفر را تحت پوشش مشاوره جهت مراقبت در منزل دارد .در این مراكز مراقبتهای نیمه وقت – ساعتی – كوتاه مدت مثلا به صورت دوره نقاهت بیماریها  و خدمات تفریحی  در كنار خدمات توانبخشی و درمانی و بهداشتی در محل مؤسه و یا در منزل ارائه گردیده و سكونتهای دائمی در صورت لزوم صورت می گیرد.این مراكز وظیفه حمل و نقل سالمندان با هر گونه وضعیت جسمی حتی سرو غذا در منزل یا كلوپ نهار كه سالمند فقط جهت صرف غذا به این مراكز مراجعه می نماید را نیز بر عهده دارند. به نظر می رسد اینچنین مؤسسه ای هزینه اثر بخشی بالایی داشته و با توجه به اینكه كلیه خدمات قابل تصور جهت سالمند در یك مركز صورت می گیرد دسترسی به كلیه خدمات یكجا برای سالمندان ممكن می باشد و برای آنها نیز آسایش بیشتری را به دنبال دارد .

در خصوص تاسسیس چنین مراكزی در ایران مجوز صادر شده فقط به یك نوع خدمت صورت می گیرد :

1-      شبانه روزی

2-      مركز روزانه نگهداری سالمند

3-      ارائه خدمات  درمانی و بهداشتی در منزل (كلیه سنین)

   یعنی یك مركز واحد قابلیت ارائه خدمات را به صورت یكجا نداشته و مثلا اگر سالمندی در یك مركز روزانه نیازمند به دریافت خدمت خاصی در منزل باشد باید از مركز دیگری این خدمت را دریافت نماید و در خصوص خدمات غیر تخصصی مانند نظافت منزل باید باز به مركز دیگری مراجعه نماید. لذا به نظر می رسد كه تغییر اساسی در ساختار چنین مؤساتی با توجه به نیاز روز افزون جامعه و فرق اساسی كه بین نیازهای سالمندان با اقشار دیگر جامعه وجود دارد و باید به مسئله سالمندان با دید تخصصی نگاه كرد لازم به نظر      می رسد.از طرفی جهت جلب سرمایه در این بخش كه مسلما در آینده نزدیك به علت عدم برنامه ریزی صحیح معضل بزرگی خواهد شد لازم است این تغییرات در جهت اقتصادی نمودن سرمایه گذاری در این بخش را ایجاب می نماید.لازم به ذكر است كه با افزایش تحصیلات سالمندان كشور به مرور زمان مسلما خواسته های آنها مانند سالمندان دهه های قبل نبوده و نیاز به ارتقاء چنین خدماتی لازم می باشد.

     از طرفی محدودیتهایی نیز از نظر ظرفیتهای  چنین مراكزی اعمال می گردد كه با مدیریت صحیح لزومی به این مسئله موجود نمی باشد ولی در صورت تفویض اختیارات بیشتر به این مراكز از نظر حجم كار و تنوع خدمات برقراری سیستم دقیق در نظارت و پایش این خدمات پیش نیاز این گسترش خدمات خواهد بود.

    در كانادا نشان داده شده است كه مراقبتهای community base كم هزینه تر از institutional care      نمی باشد.

كمكهای دولتی به مراكز نگهداری سالمندان در ایران و جهان

    در كشور هلند سیاستگزاری در خصوص سالمندان توسط وزارتخانه های آموزش و پرورش – راه و ترابری  - مسكن – كشور- امور اجتماعی و بهداشت و سلامت انجام می گیرد. در این كشور سیاستها در جهت افزایش مشاركت اجتماعی می باشد.

 كشورهایی مانند كانادا و انگلستان كه كلیه خدمات بهداشتی دولتی ارائه می گردد كلیه خدمات ارائه شده به سالمندان ( رفاهی تفریحی نگهداری در منزل و یا مراكز نگهداری تمام وقت یا نیمه وقت  ..... ) به صورت رایگان ارائه می گردد.

   كشورهایی مانند آمریكا با توجه به وضعیت  درامد سالمند بخشی از خدمات دولتی و بخشی توسط فرد تامین می گردد و بیمه ها نیز بخشی از این هزینه ها را تقبل می نمایند.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

پیشنهادات در خصوص بهبود وضعیت سالمندان در ایران

          - هدف ارتقاء سلامت در سالمندان افزایش جلب مشاركت اجتماعی با فعال نمودن شوراهای محلی                                               بوده و  كه تعهد بالاترین مقامات كشوری را می طلبد. 

-         سالمندان به عنوان بخشی از اعضای جامعه  نیازمند توجه و صرف هزینه دارند . حقوق سالمند باید به عنوان یكی از اركان حقوق بشر مورد توجه قرار گیرد . لازم است با توجه به حقوق سلامت و شان سالمند از عوارض  روحی روانی كه مسلما منجر به هزینه های درمانی و هزینه های نگهداری و      باز توانی در آنها میشود كاسته و  در عین حال كیفیت زندگی آنها را ارتقاءبخشید . سیستمهای سلامتی حق ندارند نسبت به حقوق انسانی و شهروندی سالمندان فقط به جرم سالمند بودن           بی توجهی نمایند.

-         عدم پرداخت سوبسید دولتی به مراكز نگهداری سالمندان فقط بااین استدلال كه فرد سالمند تا حد امكان در كنار خانواده قرار گیرد زمینه را  برای سوء استفاده و خشونت در خانواده نسبت به فرد سالمند هموار می سازد .در این صورت سالمندان مجبور به تحمل شرایطی می گردد كه شاید در شان او نباشد.احساس سر باری – عدم توجه به نیازهای درمانی و تفریحی -  به كار گماشتن            د ركارهای سخت بدنی و روحی (مانند نگهداری از كودكان و افراد بیمار و انجام كارهایی كه با تواناییهای وی تناسب ندارد) منجر به عوارض روان تنی و افسردگی و اضطراب گردیده و به طور غیر مستقیم افزایش هزینه های درمانی گردد.لذا دولت جهت رفاه حال سالمندان و خانواده هایشان لازم است بخشی از هزینه های نگهداری سالمند را تقبل نماید. واضح است با پوشش كامل بیمه ای جهت سالمندان  هزینه های درمانی این قشر كه با توجه به درآمد خانوارها میتواند تحمیلی بر خانوار و در نتیجه بی توجهی به وضعیت سلامت  سالمندان گردد جلو گیری میشود. از طرفی لازم است در جهت كاستن از هزینه های درمانی این قشر سیستم ارجاع پزشك به صورت سرانه طراحی گردد كه از سردرگمی و مراجعه مكرر به پزشكان مختلف و افزایش هزینه های درمانی جلو گیری می گردد.

- توجه به برنامه های پیشگیری از بیماریها در سالمندان در طولانی مدت می تواند هزینه اثر بخشی بالایی را به همراه داشته باشد (برنامه ای كه در ایران تقریبا به فراموشی سپرده شده است). در آمریكا نشان داده شده  است كه یك سنت هزینه در جهت واكسیناسیون انفلوانزا منجر به كاهش 3/3 دلار در هزینه های درمانی آنها می گردد.یا برنامه بازنشستگی زود هنگام در مشاغل سخت منجر به 17 بیلیون دلار كاهش هزینه های نگهداری  پرستاری سالمندان می گردد.در ایران به نظر می رسد برنامه ریزی در اوقات فراغت سالمندان و افزایش حقوق بازنشستگی كه لزوم كارهای سخت جهت امرار معاش سالمندان را مرتفع نماید چنین اثری بدست آید.

-         راه اندازی مراكز تفریحی و روزانه سالمندان  سرویسهای مراقبت از سالمند در منزل سرویسهای مراقبت منزل سالمندان از جمله نظافت و كارهای منزل

-         تغییرات اساسی در دستورالعملهای موجود تاسیس چنین مراكزی در ایران بر اساس واقعیتهای موجود

-         صرف هزینه های لازم در خصوص تحقیقات اساسی بررسی وضعیت سالمندان در ایران جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تحلیل و برنامه ریزی( خشونت علیه سالمندان – هزینه های درمانی و جاری سالمند در خانوار – نظرات این قشر در خصوص مشكلات و راهكارها – وضعیت درامدی و معیشتی آنها – بررسی بیماریهای پنهان مانند افسردگی در انها – بررسی بیماریهای شایع و ناتوانی ها و بیماریهای هزینه بر در آنها – بررسی اینكه چند درصد این بیماریها قابل پیش گیری می باشدو ...... ) كه مسلما لزوم یك تیم متخصص و كارا را در این زمینه می طلبد.

-         درگیر نمدن حداقل وزارتخانه های راه و ترابری - مسكن – كشور – كار و امور اجتماعی – علوم تحقیقات و فن آوری – ارشاد علاوه بر بهداشت درمان و آموزش پزشكی همچنین سازمانهای شهرداری – تامین اجتماعی در برنامه ریزی در خصوص مسائل سالمندان

-         طراحی شهركهای سالمندان ؟؟؟؟

-         تعلیم و ایجاد شرایط آموزش در مقاطع طب سالمندان در جهت تربیت افراد متخصص این رشته ها كه بتوانند مسائل سالمندان را با دید تخصصی مورد بررسی قرار دهند .

-         استفاده از تجربیات كشورهایی كه در این زمینه ها پیشرفت داشته اند.

-         در پایان اینكه صرف وجود یك واحد در وزارت بهداشت و درمان به نام واحد سالمندان كه بودجه ناكافی و افراد متخصص نداشته بدون هماهنگی لازم با بخشهای دیگر كه در خصوص سالمندان  انجام وظیفه  می كنند به جز اتلاف منابع و فعالیتهای موازی اثر دیگری نخواهد داشت.

 




 



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
BHW جمعه 25 فروردین 1396 03:37 ق.ظ
Thanks for finally talking about >انجمن آلزایمر خیریه امام جواد (ع)
- سالمندان اراک <Loved it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر